Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.07.2011 11:07 - Кои са готите и каква е тяхната връзка с нашето минало
Автор: nestinar Категория: История   
Прочетен: 5803 Коментари: 11 Гласове:
6

Последна промяна: 18.07.2011 10:18


 ГОТИТЕ СА ГЕТИ!!


"Според  историческите извори, писани от всички антични автори, сред които Филосторг, Павел Орозий, Св. Йероним, Касиодор, Йордан, Евсевий, Амиан Марцелин, Йоан Лидийски, Прокопий, Клавдий Клавдиан – ГОТИТЕ СА ГЕТИ. Повечето от тях си правят труда ясно да разграничават германците от готите:

Йордан: „готите разорили страната на германците, която днес заемат франките”
Приск: „готите не са германци“.
Теофан говори за победи на Константин Велики над германци, сармати и готи, както и че “готи, беси и други тракийски народи” представлявали могъща военна сила по времето на имп. Анастасий.
Книгата си Йордан е озаглавил „За произхода и деянията на гетите“ – а не на някакви си германски готи, както искат да ни убедят германските историци. И за образец е взел труда на Дион Хризостом от началото на ІІ век под заглавие «GETICA».

Урфила, Учителят на гетите, превежда Библията на езика на своите сънародници – гети. И нито един исторически извор не го нарича Вулфила – както германските автори манипулират името му. Също така това име не означава както те твърдят „вълче“ или „вълченце“ (да не говорим за “глиганската” им интерпретация), а произлиза от старинния пратракийски език и означава Учител на Божия Закон, каквото значение е имало и името (или по-скоро званието) Орфей: Учител на траките. А ръкописът, който ни се представя като „Библия на Вулфила“, всъщност е много по-късен немски превод на Евангелието, т.е. на Новия Завет, и не съдържа текста на Библията или Стария Завет, за който се знае, че е преведен от Урфила, Учителя на гетите." Асен Чилингиров image

Как гетите станаха готи

През 193 година римски император става Септимий Север. Той е сириец, женен за либийка. Издигнат е за император от източните легиони. С неговото управление започва доминацията на провинциите над Рим. Той провежда кампании в Месопотамия и Британия. Разрешава на войнишките семейства да живеят в близост до военните лагери. Не се разбира с римския Сенат и управлява почти самостоятелно. Наследен е от синовете си Каракала и Гета. Каракала обаче убива брат си и става еднолично владетел. През 212 година издава едикт, с който всички римски поданици се обявяват за римски граждани. През 217 година император става Елагабал, но той се интересува преди всичко от религиозни дела. Ето защо той е свален от престола от заговорници след петгодишно управление. На власт идва Александър Север. Той се оказва голям мечтател - иска да бъде велик пълководец. Води война с германските племена, но след като сключва позорен договор с тях е свален от собствените си легиони. Започва кризата в империята с края на неговото управление. На трона започват да се изреждат "войнишките императори".....
Бързото ономастично заместване на названието гети с готи се обяснява с инцидента, описан от la:Елий Спартиан (* 3-ти в. - † 4-ти в.) в биографията на император Каракала (* 186 - † 218). Каракала, който убил по-младия си брат и съимператор Гета (Публий Септимий, * 189 - † 211), обичал да си измислял прякори като “Германикус”, “Партикус”, “Арабикус” и “Аламаникус”. След един победоносен поход над гетите Хелвий Пертинакс, син на бившия император Пертинакс (* 126 - † 193), му подхвърлил шеговито: “Добавете също така, “Гетикус Максимус”, моля”, което веднага било взето за намек за убийството на Гета и сигурно също е помогнало Пертинакс да загуби главата си. Спартиан веднага уточнява обаче, че "Gothi Getae dicerentur" [2]. Дион Касий (* 155 - † 235) казва, че след убийството на Гета “ако някой се осмеляваше да напише името на Гета или само да го прошепне, веднага го осъждаха на смърт” [3] 28. За да избягнат това неудобство и тъй като един от клоновете на гетите се казвал “готи”, тогавашните писатели започнали да говорят само за готи всеки път, когато трябвало да се каже нещо за всички гетски народи. По-късно опасността от обърквания заради подмяната била доловена от автори като Филосторг, Орозий, Прокопий (* ок.500 - † ок.565) и др., затова те се заемат да обясняват, че готите не са някакъв нов, доскоро неизвестен народ, а че са същият народ, който в миналото е наричан “гети”. Други писатели от 4-ти и 5-ти век просто се връщат към старото име и направо говорят за гети, а не за готи (проф. Г.Сотиров 28). Това объркване дава възможност на късни компилатори на историята в периода 17-19 век "окончателно" да произведат готите в народ, различен от гетите в услуга на определени геополитически доктрини.
image
http://www.facebook.com/topic.php?uid=12927151344
Кратка забележка:
Т.нар. „Сребърен кодекс“ в Упсала е известен днес като „Библията на Вулфила“и е един от основните аргументи, макар и безкрайно скалъпен, за германския прозиход на готите. Да обаче, как може този ръкопис, който е сребърен, защото е изписан със сребърен нитрат, да бъде това, за което претендира, при положение, че и съдържателно не отговаря на книгата за която говори Филосторг. Той е превод единствено и само на непълния Нов Завет, но не и на Стария Завет (Библията), за който Филосторг , но и други исторически извори, свидетелствуват, че е преведен от Учителя на гетите.
Урфила, Учителят на гетите, превежда Библията на езика на своите сънародници – гети. И нито един исторически извор не го нарича Вулфила – както германските автори манипулират името му. Също така това име не означава както те твърдят „вълче“ или „вълченце“ , а произлиза от старинния пратракийски език и означава Учител на Божия Закон.

Исторически извори-

Филосторг (лат. Phylostorgius. рус. Филосторгий, ~368 - †433): „...по това време Урфила довел в ромейската земя многоброен народ от отвъддунавските скити, наричани някога гети, а сега готи.”

Клавдий Клавдиан (ок. 375 - † 404), който бил съвременник на Аларих, съобщава, че Аларих начело на гетите нападнал Италия.

Орозий (Paolo Orosius, 385-420) написва своите седем книги срещу езичниците, в които описва просторните земи на север от Дунав. “На изток – казва той – е Алания; в центъра е Дакия, където също е Готия; след това е Германия, където суебите държат най-голямата част.“А в Дакия, както видяхме, живеят „гети и даки, които говорят един и същ език”.

Орозий: „…гетите, на които сега викат готи, които Александър нареди да се отбягват, от които Пир се страхуваше, а Цезар също избягваше, след като изпразниха и оставиха домовете си, с обединени сили завладяха римските провинции, а в същото време, доказали се отдавна като източник на страх, се надяваха с молбите си да свържат съюз с Рим, който биха могли да превземат със силата на оръжието.“

А на гетите от двете страни на Дунава, тяхната история, техния живот и религията им, известният римски географ Страбон, роден в Амазия на южния бряг на Черно море (66-63 г. пр. Хр. – ок. 24 г. сл. Хр.) посвещава цяла книга, която дори вече е преведена на български език.

Така изредените автори са предшественици на Йордан и явно той не е първият, който твърди – „готите са гети” с цел възвеличаване на готите. Същото твърдят и съвременниците му, а също и по-късни автори.

В панегирика за своя тъст Авитус (западен император през 455 г.), галският поет Сидон Аполинарий определя готите като гети и скити.

Касиодор (487-578), според него гетския крал Витиг(ес) на-ричал готския народ "geticus populus."
Касиодор пише за писмо от 527 на Атанарих – готът Атанарих нарича р. Дунав „праотечествен”

Прокопий (500-565): “Имаше много готски народи в старо време. както и в наши дни. но най големите и важните от всички са готите, вандалите, визиготите и гепидите. В антични вре-мена обаче те бяха наричани савромати и меланхлени; имаше и някои, които наричаха тези народи гетски. ... всички те имат бели тела и светли коси, и са високи и красиви на вид, и спазват едни и същи закони и служат на една религия. Всички те принадлежат към арианската вяра и говорят на един език, наречен готски; струва ми се, че всички те са произлезли по начало от едно племе, а по-късно са отличавани според тези, които са предвождали всяка от групите.”

Исидор Севилски (560-636) „Несъмнено племето на готите е древно, някои извеждат неговият произход от Магок, син на Яфет. Учените, напротив, са привикнали да ги назовават гети.

Йордан (около 550 г., „Гетика”), описвайки готите: „Говоре-ше се, че някога Марс, провъзгласен в измислиците на поетите като бог на войната, се е появил именно при тях, гетите.” (Виж по-горе Вергилий).

Йордан: Ерманарих бил Getarum rex - владетел на гетите.

Йордан: За победата на Юстиниан над вандалите и готите: „И нека да пребъдат те двамата – и императорът Юстиниан, победител и триумвиратор, и консулът Велизарий, под името Вандалски, Африкански и Гетски.”

Йоан Лидийски (VI век) дава сведения за надпис на една колона на Помпей Велики, издигната при Византион в 63 г. пр. Хр. в чест над победата му над Митридат VI Евпатор. Надписът глаясял: „На Фортуна за победата над готите.” Йоан Лидийски добавя „По-късно на това място стана кръчма. Готите са гети.”

Ако съобщението на Йоан Лидийски е вярно, то това име, написано в първи век пр. н. е. по никакъв начин не би могло да се свърже с някакви „скандинавски готи”.

Двадесет и пет години по-късно, през 48 г. пр. н.е. (за това разказва Исидор Севилски през шести век („Историята на готите”), за готи се говори във връзка с войната между Помпей и Цезар. „Във войската на Помпей участват етиопи, индуси, перси, мидяни, гърци, армени, скити и и други източни народи, обаче най-мъжествено от всички се съпротивлявали на Цезар готите”. И в това произведение отчетливо се казва – готите са гети и воюват през 48 г. пр. Хр на страната на Помпей. ”Тях даже Александър говореше да се избягват, от тях се боеше Пир, а Цезар се страхуваше” – казва Исидор, явно цитирайки Орозий. Александър Македонски в III в. пр. Хр. воюва на р. Дунав с гети, а описвайки същите събития, през шести век Исидор Севилски ги нарича готи. Ако авторът цитира точно друг, по-стар източник, то явно това е също едно от първите сведения, в което гетите се именуват готи, а не обратното. Авторът обаче не пропуска да добави това, което цитирах по-горе: „Учените, напротив, са привикнали да ги назовават гети.” (Римляните готи, гърците и учените – гети – ?

Готите не са германци.

Йордан: “Всичките тези племена [готските племена] превъзхождащи германците както тялом, така и духом, се сражаваха винаги с лютостта на зверове.”(Get. 24 )
„...Скития граничи на запад със земите на германите и р. Вис-ла, която извира от Сарматските планини и разделя Скития от Германия.”(Get. 37)

“...Той (Eрманарих/Eрманрих) властваше над всички племена в Скития и Германия като над собственост.”( Get. 120)

„...След това, при царстването на готите на Буревиста, дойде в дакийска Готия Дикеней по това време, когато върховенство в Рим имаше Сула. Буревиста прие този Дикений и му даде едва ли не царска власт; по негов съвет готите разорили страната на германците, която днес заемат франките.” (Get. 257).

„...кралят на хуните Атила (заедно с готите, б.а.) завладя Ски-тия и Германия.” (Get. 257).

Теофан говори за победи на Константин Велики над германците, сарматите и готите.

Прокопий: „Вандалите (готско племе) преди живееха около Меотида (Азовско море). Страдайки от глад, те се отправиха към германците, наричани сега франки, и към реката Рейн, присъединявайки към себе си готското племе на аланите”.

Готи, скити, сармати.

Теофан (758-817): „Тази година (497 н. е. – б. а. ) армия, състояща се от готи, беси и други тракийски народи, бе изпратена от император Анастасий да бъде на разположение на Ареобинд, син на Дагалайф, който беше губернатор и префект на Изтока.”

Теофан, цитирайки Патриций Траян: „На своя език скитите наричат себе си готи”.

Йордан за Иосиф Флавий (37-95), пишейки за готите: „Упоменавайки само за корена им от Магог, той уверява, че те се зоват скити и по племе, и по име.”

Прокопий: „Имаше много готски народи в старо време както и в наши дни, но най-големите и важните от всички са готите, вандалите, визиготите и гепидите. В антични времена обаче те бяха наричани савромати и меланхлени; имаше и някои, които наричаха тези народи гетски.“

Теофан: „В това време в северните страни зад Дунав живееха готите и много други велики народи, между които следващите четири най-важни бяха: готи, визиготи, гепиди, вандали, различни само по име, по нищо друго и говореха един език.”

От книгата на Петър Георгиев - "Траки, готи, славяни"
 
Вандалски речник-
http://nestinar.blog.bg/history/2011/07/13/vse-oshte-vlastvashtata-psevdonauchna-teoriia-za-quot-slavia.782295


 



Гласувай:
6



1. gotenia70 - добре подбрано,но...
17.07.2011 13:04
ще се намерят хора,които ще ти се присмеят и пак ще ни пратят я в памир,я в монголия,я на майната си...
цитирай
2. nestinar - ще се намерят хора, които ще ти се ...
17.07.2011 13:29
gotenia70 написа:
ще се намерят хора,които ще ти се присмеят и пак ще ни пратят я в памир,я в монголия,я на майната си...

Да заповядат!Сварил съм им кафето!;)
цитирай
3. balkanec - Чудесен пост
17.07.2011 16:28
Чилингиров е голям българин!

Че готите са гети казва още готския историк Йордан.
цитирай
4. nestinar - Чилингиров е голям българин! ...
17.07.2011 16:38
[quote=balkanec]Чилингиров е голям българин!

Че готите са гети казва още готския историк Йордан.[/quote
Запомнете,един ден Чилингиров, ще има паметник!!!
цитирай
5. iuliuscaesar - може, ако има роднини, може и пам...
17.07.2011 20:58
може, ако има роднини, може и паметник да му вдигнат
цитирай
6. nestinar - може, ако има роднини, може и пам...
17.07.2011 21:18
iuliuscaesar написа:
може, ако има роднини, може и паметник да му вдигнат

Ти по това врема не трябваше ли да доиш козичката?Или каквото си я правиш там!?
цитирай
7. iuliuscaesar - еми чилингиров е поредният неис...
17.07.2011 22:37
еми чилингиров е поредният неисторик, който е тръгнал да показва истинската история.
нищо повече. да си гледа изкуството.
цитирай
8. nestinar - еми чилингиров е поредният неис...
17.07.2011 23:04
iuliuscaesar написа:
еми чилингиров е поредният неисторик, който е тръгнал да показва истинската история.
нищо повече. да си гледа изкуството.

Обясни кратко и ясно,защо не е прав!
цитирай
9. nestinar - Що е това история на изкуството?...
17.07.2011 23:07
Що е това история на изкуството?
Изкуството няма ли връзка с историята на народите?
цитирай
10. iuliuscaesar - разликата е много голяма. за по-...
18.07.2011 08:35
разликата е много голяма.
за по-лесно ще ти дам следния пример - доколкото ми е известно всеизвестният проф. юлиан вучков също се водя проф. поизкуство.
ти искаш ли от него да вземаш истроически съвети???
цитирай
11. nestinar - разликата е много голяма. за по-...
18.07.2011 09:31
iuliuscaesar написа:
разликата е много голяма.
за по-лесно ще ти дам следния пример - доколкото ми е известно всеизвестният проф. юлиан вучков също се водя проф. поизкуство.
ти искаш ли от него да вземаш истроически съвети???

Въобще не си в позиция да даваш определения за твърденията на човек написал книги ,писал публикации, признат в цяла Западна Европа, с публикации в различни Енциклопедии, преподавател 25г. в Лайпцигския и Хумболтовия университети…
И пак спамиш!
Ако искаш да си коректен-вадиш цитат от постинга и коментираш или опровегаваш с доказателства,източници и т.н.
Къде ми го набута този Вучков точно пък тук?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nestinar
Категория: Други
Прочетен: 1210300
Постинги: 382
Коментари: 1139
Гласове: 2614
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031