Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07.2011 20:24 - България-първия орач и сеяч на руската историческа нива
Автор: nestinar Категория: История   
Прочетен: 3978 Коментари: 5 Гласове:
5

Последна промяна: 29.07.2011 00:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 ПОКРЪСТВАНЕТО НА РУСИЯ И РОЛЯТА НА БЪЛГАРИЯ
*

През 1988 година световната общественост празнува забележи-
телен юбилей – хилядогодишнината от покръстването на Русия –
което се счита за едно от най&важните събития не само в рус-
ката, но и в европейската история. Приемането на християн-
ската религия от руския народ доближава неговата страна към
духовното и културното развитие на Европа: приносът му към
това развитие през последвалите столетия се причислява към
най&значителните постижения на европейската култура. При все
това обаче празничното опиянение от честването на юбилея не
бива да измества най&важните въпроси, свързани с руската кул-
тура, които постоянно се поставят пред изследователите: В
какво се състои действителната роля на продължителя и разп-
ространителя на античната художествена и културна традиция
Византия за възникването и развитието на руската култура и в
каква степен Русия се явява като продължител на тази тради-
ция? Как ще се обясни обстоятелството, че още най& ранните
творби във всички области на християнското изобразително
изкуство и на църковната архитектура в Русия показват нео-
бикновена зрялост и забележително съвършенство на художест-
вения си език, без да притежават при това никакви непосредст-
вени образци във византийското изкуство и – освен едно единст-
вено свидетелство в руските летописи, чиято достоверност при
това е съмнителна
1
– не дават никакви доказателства за дейност
на византийски художествени творци в Русия, както и за подго-
товка на руски художествени творци от Х до ХІІ век във Визан-
тия? Но и съвършенството на руския литературен език, което се
отбелязва в извънредно богатата руска църковна преводна ли-
тература само няколко десетилетия след въвеждането на хрис-
тиянството, с всичкото ѝ богатство и изобилие на названия за
най&сложни философски понятия, трудно може да ни убеди, че
това е говоримият език на един доскоро див и необразован на-
род, като какъвто съвременните византийски исторически из-
вори ни представят руските славяни.
2
Дори и самите обстоятелства на покръстването са все още
твърде малко известни на науката, така че и днес важи изказа-
ната преди повече от четиридесет години мисъл на съветския
историк Борис Греков: „Запутанный вопрос о крещении Руси
еще не разрешен во всех подробностях историками. Запутан
ность этого вопроса обясняется прежде всего тем интерес
сом, который он возбуждал уже у современников. Чем больше
интересовались данным кругом фактов, тем более осложня
лась трактовка вопроса
3
[. Вопрос о християнстве не исчер
пывается, конечно, вопросами о том, когда и где крестился
Владимир и в какую реку погружали киевлян во время креще
ния. Это все мелочи. Гораздо важнее, каким образом Древне
русское государство перешло от старой веры к новой, кто
перешел, каковы были тому причины и какие отсюда вытека
ют следствия?”
4
Някои от тези въпроси, и преди всичко въпроса за влиянието
на Византия, но също и за влиянието на българската държава
при полагането основите на руската култура, ще се постарая да
разгледам в настоящия си доклад.
Основаната през седми век в северната част на Балканския
полуостров българска държава се превръща в течение на след-
ващите столетия във велика сила, чиято територия се простира
на юг и югозапад до Егейско и Адриатическо море, на изток до
Черно море, на запад до устието на Драва, а на север и северо-
изток до Тиса и Днестър, където преминава общата граница с
Киевска Русия. Тази обща граница, която всъщност възниква
едва през Х век в резултат на руската експанзия на юг и югоза-
пад обаче съвсем не е единствената причина за стопанските и
културните връзки между двата славянски народа – българския
и руския. Също и близките езици и обичаи допринасят за по-
тесен контакт между тях, който довежда накрая през 60-те го-
дини на Х век и до политически съюз срещу Византия.
Обявяването на християнството за държавна религия в Бъл-
гария през 864/865 година е естествено последствие от присъе-
диняването на югозападните области на Балканския полуостров
към нея. В противовес на опустошените след многобройни войни
и варварски нашествия области северно от Балкана, болшинст-
вото от големите градове в югозападната част на полуострова,
като Солун, Сердика, Филипопол, Филипи, Никопол, Ниш, Ох-
рид и Драч, след всяко разрушаване и разграбване от народите,
прекосили през ІV&VІІ век Балканите, биват възстановявани и се
съвземат отново. Но дори и тези събития не са в състояние да
прекъснат живота на големи градове, които се превръщат в цент-
рове за асимилирането на разнородното новозаселено население
от околностите им. Културните и религиозните, както и полити-
ческите връзки между Византия и повечето от тези градове, с
изключение на Солун, след V век все повече отслабват. Намира-
щи се в граничната област на сферите на влияние от страна на Рим
и Цариград, те водят повече или по&малко самостоятелна цър-
ковна политика, която се облагоприятства и от тяхното самостоя-
телно стопанство и специфичното им културно развитие. След
множество несполучливи опити на цариградската патриаршия да
приобщи към своята зона на влияние независимите от нея митро-
полии на Никопол (Южен Епир), Ниш и Сердика, Юстиниян
Велики създава в VІ век самостоятелна, независима и подчинена
само на императора архиепископия със седалище Юстинияна
Прима, в която се включва голямата част от епископиите и мит-
рополиите в централната и западната част на Балканския полуост-
ров, основани още в първите векове на християнството. Разши-
ряването на Българската държава на югозапад от VІІІ до Х век
води до още по&голямо отслабване на политическите връзки на
тези области с Византия. Решаваща роля за пълното им прекъс-
ване изиграват иконоборческите вълнения във Византия през
VІІІ и ІХ век, окончателно отчуждили от враждебната на ико-
нопочитанието Византия тези земи, приели християнството още
по времето на апостолите и съхранили чак до този момент ху-
дожествените и културните традиции на античната култура.
5
От тази ситуация се възползват българските владетели Пре-
сиян (836&852), Борис (852&889) и Симеон (893&927), които при-
съединяват към българската държава значителна част от голе-
мите градове на Западния Балкански полуостров, заедно с гъсто
населения тяхен ареал. Тези военни операции не се натъкват и
на най&малка съпротива от тяхна страна, за чието християнско
население върховната власт на българските владетели – до сре-
дата на ІХ век все още езичници, но толериращи изповядването
на християнството – представлява по&малка опастност за свето-
гледа и убежденията им, отколкото враждебно настроените към
тях иконоборчески византийски владетели. Положението не се
променя и след прекъсването на иконоборческите размирици
във Византия. Осъщественото малко след това обявяване хрис-
тиянството за държавна религия в България, както и църковна-
та политика на българските владетели Борис и Симеон, които
се стремят към автономия на българската църква и отделянето
ѝ от цариградската патриаршия, благоприятстват за опазването
и продължаването на раннохристиянската културна, художест-
вена и строителна традиция в югозападната и централнота част
на Балканския полуостров. Тази раннохристиянска традиция във
всички нейни прояви, включително при църковното изкуство и
архитектура, се разпростира по цялата българска земя и обус-
лавя големия разцвет на изкуството през така наречения Златен
век на българската култура през десетото столетие. За този раз-
цвет допринася и въвеждането на кирилицата за езика на славян-
ското население, станал официален административен и църко-
вен език на българската държава, а богатата писменост, въз-
никнала в българските земи, поставя основите на цялата сла&
вянска литература.
6
В продължение на столетия християнизирането на съседните
варварски народи е за византийската империя изпитан и дока-
зал многократно своята ефективност метод, посредством който
те биват приобщени, а по&късно дори и присъединени към им-
перията, като по такъв начин нейните граници се подсигуряват.
Този метод няма за цел нито признаването на тяхната полити-
ческа самостоятелност, нито стимулирането на културното им
развитие, а с него винаги се е целяло пълното им асимилиране,
заедно с утвърждаването всред тях на византийската култура и
на гръцкия език, като превъзхождащи тези на варварите.
Прилагането на този метод от страна на Византия спрямо ве-
че напълно консолидираната в средата на ІХ век българска дър-
жава не може да се осъществи. За устройството на българската
църква след нейното бъдещо признание българският владетел
Борис І води продължителни преговори с Рим и Цариград. За-
пазените до наши дни в пълния им текст отговори на папа Ни-
колай І по неговите въпроси
7
ни разкриват целите, преследвани
от българите при покръстването им: автономия и автокефалия
на българската църква, запазване на народните обичаи и осигу-
ряване против всякакви опити за асимилация. Тези стремежи не
намират подкрепа нито в Рим, нито в Цариград. Това принуж-
дава българския владетел да предприеме няколко лавиращи
стъпки. Малко след покръстването, той прогонва всички гръц-
ки свещеници и ги заменя с латински. Четири години по-късно,
в 870 година, той дава отново съгласието си за присъединява-
нето на българската църква към цариградската патриаршия, но
вече при условие тя да получи автономен статут, т. е. да бъде
автономна архиепископия, подчинена непосредствено на визан-
тийския император, а не и на цариградския патриарх, като ней-
ните свещеници. с изключение на гръцкия архиепископ, да бъ-
дат само от български произход. Следващата стъпка към самос-
тоятелност на българската църква се прави по време на Прес-
лавския църковен събор в 893 година, когато за официален език
на българската администрация и църква се обявява славянобъл-
гарският. Върху основите на създадената малко преди това ки-
рилица възникват славянски преводи от гръцката църковна ли-
тература, разпространени по цялата територия на българската
държава. Такова нещо също не е било предвидено във визан-
тийския план – създаването на собствена азбука за славянския
език е могло да бъде в интерес на Византия само във връзка с
разногласията между Цариград и Рим относно една много отда-
лечена от Византия област, моравската, в Долна (Източна) Па-
нония с център архиепископското седалище Сирмиум / Срем,
чието население – също както населението на централната част
на Балканския полуостров – е приело християнството още през
апостолските времена. Опасението на Византия, че употребата
на славянския език в българското богослужение може да доведе
само до по&нататъшното отчуждаване на българската църква от
цариградската патриаршия, става реалност. През 919 година
цар Симеон провъзгласява независимостта на българската цър-
ква и издига църковния глава на България в ранг на патриарх.
Тази негова стъпка довежда до най&продължителния конфликт
между българската църква и цариградската патриаршия. Пос-
ледната отказва да признае тази независимост и налага схизма
върху българската църква. Дори мирният договор между Визан-
тия и България в 927 година е в състояние да застави само им-
ператора да признае царската титла на българския владетел и
патриаршеската титла на главата на българската църква, докато
цариградският патриарх отказва да вдигне наложената схизма.
Това положение не се променя и през следващите десетиле-
тия. Когато през 971&976 година източните области на българс-
ката държава попадат временно под византийско владичество и
българският владетел, цар Борис ІІ, е взет във византийски
плен, българският патриарх Дамян напуска седалището си в
Дръстър (Силистра) и се установява отначало в Сердика (Со-
фия), а неговите наследници пренасят седалището си след това
в Едеса (Воден), Преспа и накрая в Охрид
7
. На българския прес-
тол се възкачва междувременно избягалия от византийски плен
брат на убития цар Борис ІІ, Симеон&Роман, последван след
смъртта му в 996 година от цар Самуил. Автономният статут на
българската църква се запазва и по време на траещата почти
четири десетилетия изтощителна и кръвопролитна война между
Византия и България. По това време българската държава дос-
тига своя най-голям териториален обхват, за да загуби от към
края на века една подир друга повечето свои територии. Склю-
ченият през 1018 година мирен договор между византийския
император Василий ІІ от една страна и от българската царица
Мария и българския патриарх Йоан от друга страна, ликвидира
политическата независимост на България, но осигурява и по-
нататък независимостта на българската църква. Същата бива
отново подчинена само на византийския император, и то в гра-
ниците, които определя мирният договор между България и
Византия от 927 година, като само титлата на нейния глава се
заменя с архиепископ. И този път обаче цариградският патри-
арх отказва да признае клаузите на мирния договор и независи-
мостта на българската църква, а също така да вдигне схизмата
върху нея. Тази схизма се премахва едва след смъртта на бъл-
гарския патриарх (след 1018 година архиепископ) Йоан в 1037
година: по това време вече не са между живите и осталите под-
писали този договор лица: Василий ІІ умира в 1025 година,
бившата българска царица Мария завършва живота си в един
гръцки манастир, докато синът ѝ, българският престолонас-
ледник Фружин-Пресиян бива ослепен. Наследникът на архи-
епископ Йоан вече не се избира от Синода на българската църк-
ва, а се назначава от цариградския патриарх – това е хартофи-
лаксът на църквата „Света София“ в Цариград Лъв Пафлагонс-
ки, който взима веднага мерки за присъединяването на според
византийските схващания еретическата българска църква към
цариградската патриаршия. С обратна сила се обявяват за не-
действителни всички постановления и укази на българската
патриаршия за цялия период на нейното съществувание от 919
до 1018 година – това засяга освещаванията на църковните
сгради и канонизирането на българските светци, също както и
посвещаването на църковнослужителите. Българските свеще-
ници биват заменени от византийски, българският език се из
хвърля от църквата, а българските богослужебни книги се уни-
щожават. Тези враждебни мерки спрямо българската църква
далече задминават действията на иконоборците през VІІІ век и
се разпростират не само върху украсата на църквите, а и върху
самите църковни сгради в България, които частично или цялос-
тно биват разрушени – проверката на тази брутална разруши-
телна дейност въз основа на съставените от Василий ІІ през
1018 и 1019 година списъци на епископиите и енориите на бъл-
гарската архиепископия води до потресаващи заключения. Само
една нищожна част от разрушените църкви могат да бъдат въз-
становени към края на ХІ и началото на ХІІ век, а повечето от
тях се налага да бъдат въздигнати от основи. Всички тези дра-
коновски мерки намират оправдание само с възстановяването
единството на православната църква и в западните територии
на нейната сфера на влияние, чието население отказва в тече-
ние на много столетия преди това да признае върховенството на
Цариград и по такъв начин бива заставено да му се подчини в
навечерието на пълния разрив между Рим и Цариград.
Толкова по въпроса за историята на България и на българс-
ката църква до ХІ век.
* * *
Всички усилия на киевския княз Владимир да покръсти рус-
кия народ едва ли са имали за цел подчиняването му на Визан-
тия и разширяването на византийското влияние върху неговата
страна. Тъкмо напротив – следвайки примера на българските
владетели, той явно се е стремял да постигне автономия за рус-
ката църква, която да може да осигури политическата и кул-
турната независимост на страната му. Днес разполагаме с мно-
го малко сигурни източници, които да ни дадат информация за
обстоятелствата, довели до покръстването на Русия. Още в на-
чалото на двадесетия век се удаде на бележития руски езиковед
Шахматов да докаже, че руските летописи през 70&те години на
ХІ век, а твърде вероятно и още преди това, веднага след въз-
качването на гръцкия митрополит Теопемпт на киевската ка-
тедра през 1039 година, са били подложени на систематична
цензура, вследствие на която всички сведения относно покръс-
тването на русите са били напълно изопачени
8
. Само ограничен
брой руски писмени източници успява да избегне тази цензура
и се запазва в късни преписи в някои отдалечени области. Едно
обяснение на това обстоятелство се опитва да даде историкът
на руската църква Михаил Д. Присьолков.
0/ В своите ОЧЕРЦИ
ПО ЦЪРКОВН-ПОЛИТИЧЕСКАТА ИСТОРИЯ НА КИЕВСКА РУСИЯ,
отпечатани през 1913 година, той развива една своя хипотеза за
действителното протичане на процеса на покръстването на ру-
сите. Състоянието на науката към първите десетилетия на ХХ
век обаче не позволява на Присьолков да подкрепи с достатъч-
но доказателства своите твърдения. От значение е и фактът, че
по това време на историческата наука все още не са известни
действителните причини за конфликта между България и Ви-
зантия, поради което хипотезата на Присьолков среща силна
съпротива от страна на най&широки кръгове учени и лаици и в
края на краищата бива отхвърлена от изследователите
11
. Едва
по-нататъшното развитие на науката в най-ново време, откри-
ването на нови и досега неизвестни писмени източници, както
и привличането на резултатите от археологическите изследва-
ния, ни налагат да обсъдим отново хипотезата на Присьолков и
да подложим на проверка всички предубеждения, разпростра-
нени в науката, по отношение на действителното влияние на
Византия върху сложния процес на възникване и развитие на
руската култура. Отначало ще дам тук едно кратко резюме на
хипотезата на Присьолков, за да направя след това към нея ня-
кои допълнения. резултати от най&новите научни изследвания.
Според хипотезата на Присьолков, след безрезултатни пре-
говори с Рим и Цариград, които отхвърлят идеята за автономия
на руската църква, княз Владимир се решава в 987 година да
възложи покръстването на Киевска Русия на българската неза-
висима патриаршия, която не само че е готова да признае авто-
номията на руската църква, но и да съдейства за извършването
на богослужението на славянски език, като обещава да окаже
помощ при доставката на църковна литература. Последвалото
още в същата година, 987, покръстване на русите, извършено
от представители на българската патриаршия, не принася ни-
каква полза на Владимир във външнополитическо отношение,
тъй като то не бива признато нито от Цариград, нито от Рим.
Поради това, в 989 година Владимир отново се обръща към
Цариград, където византийският император и патриархът вече
са готови за отстъпки, включително за женитбата на киевския
княз със сестрата на императора, Ана
12
. По такъв начин през
989 година най-после в Киевска Русия трябва да дойдат гръцки
свещеници, чиято задача обаче не е да покръстят Владимир и
неговия народ, тъй като тези вече са приели кръщението, а
един вид легализиране на извършеното три години преди това
от схизматичната българска църква покръстване. Но гръцките
свещеници не се задържат в Киевска Русия, а биват прогонени
от руските земи вероятно твърде скоро след пристигането им.
Владимир отново се обръща за помощ към България, откъдето
получава църковна йерархия и богослужебни книги, позволява-
щи му да продължи и приключи процеса на християнизиране на
неговата страна. Гръцки митрополит застава начело на руската
църква едва през 1039 година, когато вече е късно да се въведе
богослужение на гръцки език, още повече, че и през следващите
десетилетия отношенията между руската държавна власт и цър-
ковна йерархия от една страна и цариградската патриаршия от
друга страна не са съвсем безпроблемни и често се стига до
остри конфликти между тях.
Представената тук накратко хипотеза на Присьолков проти-
воречи по всичките си положения на възприетата от руската и
след това от съветската историография, опиращи се единствено
на силно манипулираните още през XI и XII век руски летописи
и богословски съчинения, без тези да имат каквото и да е по-
твърждение във византийските исторически извори и в резул-
татите от археологическите изследвания.
Дали обаче в Киевска Русия идват гръцки свещеници, както
се приема в историографията, е повече от съмнително.

. Едва след смъртта на последния българ-
ски патриарх (след 1018 г. архиепископ) Йоан в 1037 година
руската църква бива присъединена към Цариградската патри-
аршия; в Киев бива изпратен гръцки митрополит, Теопемпт,
който – подобно на изпратения по същото време в Охрид архи-
епископ Лъв – се постарава да върне руската църква в лоното на
православната цариградска патриаршия. Една от първите мерки
в този смисъл е повторното освещаване на Десятинната църква
в Киев. То бива последвано от манипулацията на руските лет-
писи и други исторически извори, в които всяко съобщение за
връзките на руската църква с България бива отстранено, а за
религията на българите се съчиняват и тиражират обидни кле-
вети. 
По Асен Чилингиров




Гласувай:
5



1. анонимен - pipinana
27.07.2011 20:36
ne znaeh
цитирай
2. atil - Ролята на България в разпростра...
28.07.2011 22:44
Ролята на България в разпространението и утвърждаването на кирилицата,писменния старославянски-старобългарски език и християнството в Русия е огромна.Дори основополагаща!Но Русия се кръсти от Византия!
Това което се премълчава е че Василий праща в Русия епископ - българин,който си води четирима владици пак българи.
Когато българите са нямали държавност и защита на интелектуалната си собственност да го кажем по модерен начин,изкушенията и пред руснаци и пред гърци са били големи.И те дори доста прекалено са се изкушавали...Подобни изстъпления не са изключение и са прилагани и срещу други народи.








цитирай
3. merlin68 - Много интересно, благодаря за п...
02.08.2011 13:54
Много интересно, благодаря за постинга.
цитирай
4. nestinar - Много интересно, благодаря за п...
03.08.2011 20:24
merlin68 написа:
Много интересно, благодаря за постинга.

Радвам се ,че се отби!
цитирай
5. анонимен - backlinks services
15.08.2011 23:56
This is very interesting, You're a very skilled blogger. I've joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I've shared your website in my social networks!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nestinar
Категория: Други
Прочетен: 1214394
Постинги: 382
Коментари: 1139
Гласове: 2614
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930